Lukijakysymys:


Johanneksen evankeliumin luku 15 vaikuttaa haastavalta apologian kannalta. Herra itse on todistajamme ja Pyhä Henki puolustajamme. Voimmeko ottaa tehtävää, jonka Herra on pidättänyt itsellään?


Kysymys on niin tärkeä, että päätimme tarttua siihen ja vastata kysyjälle tässä Q&A-osiossa. Kysymys koskee aivan apologian ja siis uskon puolustuksen keskeisintä olemusta. Voimmeko me edes toimia puolustajina, koska Jumala itse on MEIDÄN puolustajamme? Tarvitseeko Häntä edes puolustaa? Mitä meillä voi olla tähän annettavana!?

A. Ensinnäkin on tärkeää ymmärtää, että apologia ei pyri lisäämään mitään ominaisuuksia Jumalalle. Emme pyri asettamaan Jumalaan attribuutteja, joita Hänessä ei jo ole. Jumalan kaikkivoipuus, kaikkitietävyys tai ääretön hyvyys, eivät riipu siitä, mitä mieltä me Hänestä olemme. Ei myöskään Jumalan olemassaolo. Vaikka olisimme Jumalan olemassaolosta mitä mieltä tahansa, se ei muuta asian todellista tilaa. Vaikka ihminen ajattelisi, että Jumala olisi paha, se ei muuta Jumalan todellista luonnetta, mielipiteestämme riippumatta. Näin on myös kaikkien muiden attribuuttien kohdalla. Uskon puolustaja ennemminkin pyrkii löytämään ja esittämään nämä käsitteet niin, että ne rakentavat uskoa Jumalaan. Näin voisimme käsittää paremmin, mitä ominaisuuksia Hänellä on ja väärät käsitykset väistyisivät. Uskossa voidaan nähdä monia puolia, kuten ymmärrys, suostumus ja luottamus (Ks. Esim. O-P. Vainio. Ääriviivoja. 2020). Apologia siis pyrkii rakentamaan tätä uskon kokonaisuutta niin, että esimerkiksi ymmärryksen ja luottamuksen osa-alue voisi ihmisessä kasvaa. Olkoonpa ateisti, skeptikko tai kristitty, ihminen voi tämän seurauksena löytää Jumalan tai rakentua uskossaan, kun hän löytää vastauksia kysymyksiinsä. Apologia ei siis ole ”puolustelua”, jonka avulla pyrittäisiin osoittamaan todeksi jotakin, mikä ei oikeasti ole totta tai lisäämään Jumalan olemukseen jotakin, jota Hänessä ei jo ole.

B. Toiseksi haluan vastata kysymykseen Raamatun perusteella. Kysyjä ottaa esimerkiksi Johanneksen evankeliumin luvun 15. Tässä luvussa kerrotaan, että Jumala itse lähettää Puolustajan, Pyhän Hengen, joka on meidän puolustajamme, kun Jeesus astuu taivaaseen.

Joh. 15:26-27 “Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta. Myös te olette minun todistajiani, olettehan olleet kanssani alusta asti.

Alkukieli käyttää tässä, puolustajaksi käännetystä sanasta kreikan kielen sanaa parakletos (kreik. παράκλητος). Sanan merkitys on esimerkiksi luokse tai avuksi kutsuttu, puolestapuhuja, puolustaja, auttaja. Se voi tarkoittaa asianajajaa tai viitata puolustajaan, joka on rinnallamme viimeisellä tuomiolla. Esimerkiksi Joh. 14:26, 16:7 ja 1. Joh. 2:1 kohdissa on käytössä Pyhästä Hengestä ko. puolustajaan viittaava termi.

Paavali taasen nimeää itsensä evankeliumin puolustajaksi ja käyttää sanaa apologia (kreik. Aπολογία).

Esimerkiksi Filippiläiskirjeessä:

1:7. Minulla on täysi syy ajatella teistä kaikista näin, sillä te olette minun sydämessäni, ja olenpa vankilassa tai puolustamassa (apologia) ja vahvistamassa evankeliumia, te kaikki olette osallisia samasta armosta kuin minä.

1:16. Nämä toimivat rakkaudesta, koska tietävät, että minun tehtäväni on puolustaa (apologia) evankeliumia.

Paavali käyttää kreikan kielen sanaa apologia, jonka merkitys on ”puolustuspuhe”. Tässä kohden se viittaa evankeliumin puolustukseen vääriä syytöksiä vastaan.

Apologia siis toimii Pyhän Hengen, puolustajan (parakletos), kanssa yhteistä päämäärää kohti. Puolustaen (apologia) evankeliumia ja kristinuskon totuutta. Näin se ei ole ristiriidassa sen kanssa, että Jumala viimekädessä on MEIDÄN puolustajamme ja voimamme, vaan pikemminkin juuri tämän näkemyksen mukainen! Pyhä Henki on juuri sitä varten, että kristitty voi toimia evankeliumin puolustajana, siis apologina. On ennemminkin suorastaan käsky ja Jumalan tahto toimia yhdessä Hänen lähettämänsä Puolustajan kanssa, puolustaen evankeliumia kaikessa maailmassa! Kuka tätä tehtävää hoitaisi, jos eivät kristityt itse?

Kiitos hienosta ja rohkeasta kysymyksestä valveutuneelle lukijallemme!

-Tuukka


0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
JeesusIte

Paljon käsienheiluttelua olette keksineet mutta palataan asiaan sitten uudestaan kun se jumala on oikeasti jostain löytynyt. Ennen sitä kaikki horinanne on tosiaan vain käsien heiluttelua

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x