Olemme jo pitkään luvanneet puhu Jeesuksen ylösnousemuksen historiallisuudesta, joka on viime vuosina herättänyt merkittävää keskustelua niin populaarilla kuin akateemisella tasolla. Tässä jaksossa käsittelemme määrättyjä historiallisia yksityiskohtia, jotka liittyvät ylösnousemus hypoteesiin.

PS: Podcastimme alkavat ilmestymään maanantaisin!

Kategoriat:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Seppo Heinola

Aihetta kannatta lähestyä ristilläolon vain 6:n tunnin ja mirhan ja aloen arvoituksesta.
Historiallisten dokumenttien mukaan oli tarkoitus, että ruoskittu ja ristiinnaulittu kituisi ristillä mahdollisimman pitkään ja kituminen saattoikin kestää kolmesta jopa kuuten päivään, sillä omaisten sallittiin ruokkia ristiinnaulittuja ja antaa heille vettä. Ei siis ollut tarkoituksenmukaista ruoskia liikaa. Vaikka passio-kertomus olisikin historiallisesti tosi, emme tiedä yksityiskohtien laadusta mitään, emme siis esim. kuinka paljon Jeesusta ruoskittiin.
Pilatus kysyi ihmeissään Jeesuksen oltua ristillä vain noin 6 tuntia , että oliko tämä j o kuollut? Kuoleman vahvisti sadanpäämies, mutta kuka olikaan 1. pakanakristitty? Ettei vain samainen sadanpäämies, joka Nikodeemuksen evankeliumin mukaan oli eräs Kornelius; myöhemin Pietarin ja Luukkaan ystävä (ellei sitten ollut juuri pseudoniminen Luukas)? Sadanpäämies saattoi siis aivan hyvin valehdella Pilatukselle; Pilatus ja kuolemantarkastaja saattoivat myös saada lahjuksia, joita roomalaisten virkamiesten tiedetään halusta ottaneen. Suotta ei ehkä korosteta sitä, että Arimatilainen oli rikas mies.
Mutta saattoiko sadanpäämies toimia yksin, olihan siellä monia sotilaita, ja joku olisi kavaltanut esimiehensä Pilatukselle?
Tavalliset rivisotilaat tottelivat sadanpäämiestä, eikä heidän tarvinnut tietää, että ristiltä alasotettu nopeasti liinan suojaan kääritty mies oli vielä elossa.

Jeesusta varten tuotiin paikalle 30 kiloa mirhaa ja aloeta. Miksi? Palsamontia ei suoritettu ja hajustamista varten määrä oli älyttömän suuri. Mutta ruoskanhaavat nielivät tunnettua palovammalääkettä aloeta päivittäin paljon. Ja mirha lievitti kipuja.
Nämä kasvit, erityisesti aloe, ovat olleet siis lääkkeitä ja käytetty mm. haavoihin. Aloeta käytettiin monissa vanhoissa kulttuureissa vielä nykyäänkin sillä hoidetaan avohaavoja. Roomalainenn lääkäri Pedanius Dioscrorides (c 75 eKr.) suositttelee aloeta haavoihin ja ihosairauksiin.. Aleksanteri Suuren mentori, Aristoteles, suostutteli hänet valloittamaan Socotra saaren ja korjaamaan sen aloe-sadon haavoittuneitten sotilaittensa hoitoon.. Mielenkiintoisesti keskiaikainen lähi-idän klassinen Avicennan lääketieteen oppikirja Canon of Medicine kutsuu mainittua voidetta Marhami Isa:ksi .

Risteiltä oli myös selvitty hengissä: kannattaa tutustua esim. Josefius Flaviuksen kuvauksiin ristiinnaulitsemisista:

”I was sent by Titus Caesar with Ceralius and a thousand riders to a certain town by the name of Thecoa to find out whether a camp could be set up at this place. On my return I saw many prisoners who had been crucified, and recognized three of them as my former companions. I was inwardly very sad about this and went with tears in my eyes to Titus and told him about them. He at once gave the order that they should be taken down and given the best treatment so they could get better. However two of them died while being attended to by the doctor; the third recovered.”

http://www.tombofjesus.com/core/major… crucifixion/crucifixion-p1.htm

On siis occamilaisittainkin täysin luonnolinen selitys, että haudassa Jeesusta hoitivat valkopukuiset essealaiset nuorukaiset eli therapeutteina tunnetut (Eusebius, Filon) ’enkelit’ ja että hän heräsi tajuttomuudesta. Hauta oli suojaisa piilo ja viileänä haavakuumetta ajatellen edullinen. Luukas, joka oli sattumoisin lääkäri, kertoo Jeesuksen heränneen (egeire: ei siis ylösnousseen). Tajuttomuudesta herätään.
Edelleen evankeliumit korostavat Jeesuksen heräämisensä jälkeen olleen lihaa ja luuta oleva tavallinen ihminen. (Pistä kädet minun haavoihini).
Kansanjoukkoa hämättiin ottamalla tajuton mutta kuolleeksi sanottu Jeesus ristillä ja kietomalla hänet nopeasti piiloon käärinliinoihin. Kansa luuli Jeesuksen kuolleen. Ei asiaa tavalliselle kansalle paljastettu. Vain aivan pieni sisäpiiri tiesi tosiasian. Muut alkoivat uskoa jumalalliseen ihmeelliseen kuolleistaheräämiseen.
Jeesuksen seuraajien oli ollut mahdoton nähdä ristille, oliko Jeesus kuollut vai tajuton ja jatkokertomukset vihjaavat voimakkaasti siihen suuntaan, että Jeesus oli vain tajuton, mahdollisesti siis essealaisten yrttien tuntijoiden toimesta huumattu, jotta alasottaminen olisi mahdollisimman tuskaton ja roomalaisia hämäävä. Samaa hämäystä eli hengityksen kätkemistä palveli nopea kietominen käärinliinoihin, kun ruoskanhaavat oli ensin voideltu haavalääke aloella.
Mutta miten selitän keihäänpiston kylkeen ja sydämeen? No mistään ei selviä, että keihäs olisi ulottunut sydämeen. On voinut jäädä keuhkopussiin ja vapauttanut sinne pakkautunuta verta ja vettä ja tällöin itse asiassa olisi helpottanut hengitystä… (erään keuhkolääkärin mukaan)

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x